Statoil og et japansk firma bestemte seg for å utkjempe en årlig ro regatta med hvert sitt åttemannslag. Begge mannskapene trente systematisk og dagen før regattaen var begge lagene i toppform.
Japanerne vant med et forsprang på 1 km........
Etter nederlaget var moralen på bunn-nivå hos Statoil's lag.
Toppledelsen besluttet raskt at de neste år skulle vinne regattaen og etablerte en prosjektgruppe som skulle undersøke hva som egentlig var problemet.
Med utgangspunkt i en rekke omfattende analyser, oppdaget prosjektgruppen at japanerne brukte syv mann til å ro, og èn mann til å styre, mens Statoil's lag hadde èn mann som rodde, og syv mann som styrte.
Da krisen ble oppdaget viste Statoil en beundringsverdig handlekraft.
De engasjerte et konsulentfirma som skulle undersøke strukturen i laget nærmere.
Etter flere måneders arbeid kom ekspertene frem til en konklusjon:
Det var for mange som styrte og for få som rodde!
På bakgrunn av konsulentrapporten ble det umiddelbart gjennomført forandringer i lagstrukturen.
Nå fikk Statoil's lag fire styrmenn, to overstyrmenn, èn styreformann og èn roer. Dessuten ble det innført et poengsystem for å motivere roeren, ut fra tankegangen om at han ville yte bedre hvis man utvidet arbeidsområdet hans og ga ham mere ansvar.
Neste år vant japanerne regattaen med et forsprang på 2 km!
Statoil avskjediget roeren med henvisning til dårlig arbeidsinnsats og betalte deretter ut bonus til ledelsen for anstrengelsen, de hadde lagt ned i prosjektet.
Konsulentfirmaet utarbeidet deretter en ny analyse, hvor de konkluderte med at taktikkvalget hadde vært riktig, at motivasjonen var god og at det derfor måtte være materialet som måtte forbedres.
Statoil er nå i ferd med å utvikle en ny båt..........
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Haha, konge :)
Veldig bra! Versta e at den nesten kunne vært sann...
Legg inn en kommentar